A blog fő profilja, hogy a függőségekkel foglalkozzék saját tapasztalatból merítve. Kiemelten a társfüggéssel (kodependencia) és az alkoholizmussal. Úgy gondolom ez a két betegség, igen, betegség és nem jellembeli fogyatékosság, sok éve Magyarországon népbetegséggé nőtte ki magát. Szükséges foglalkozni vele.

(Saját tapasztalat a Melody Beattie meditációk alatt olvasható.)

Anorexia és bulimia

2010. február 22., hétfő.
Az anorexiát és a bulimiát étkezési zavarként jellemzik.
A szakemberek még mindig tanakodnak, vajon egy betegség két pólusáról van-e szó, avagy mindegyik önállóként kezelendő. Kétségtelen, hogy sok hasonlóság van közöttük.


Míg az anorexiásokra a túlzott koplalás, a bulimiásokra nagy mennyiségű étel gyors felfalása majd kihányása a jellemző. Kialakulásukért pszichológiai tényezők (a családon belüli légkör vagy egy problémás időszak, mint a pubertáskor, a beteg életében) de az örökletes hajlam is felelős lehet. A betegek száma növekvő tendenciát mutat, hiszen a soványság kultusza még mindig hódít. Bár mintha már kissé észhez tért volna a divatvilág, és újra a nőiesebb modellek jönnek divatba.

Az anorexia
Az anorexia görög eredetű szó, étvágytalanságot jelent. De az anorexiások egyáltalán nem étvágytalanok, csak elnyomják éhségérzetüket a számukra ideális alak elérése érdekében. Amit viszont torzult testképlátásuk miatt soha nem érnek el! Érdekes jelenség, hogy az anorexiások pontosan meg tudják ítélni egy másik beteg súlyát, csípő- és derékbőségét, de önmagukat jó pár kilóval nehezebbnek, centiméterekkel szélesebbnek látják. 
Ez a torzult testképlátás az oka, hogy a beteg önmagát mindig, a külvilág véleménye ellenére is, kövérnek látja. Nem szereti felnőtté váló testét, ezért kínozza és bünteti. Főként a 18 év alatti lányok betegsége, akik a tetszeni akarás és a divat követelményei miatt veszélyes terepre lépnek. Számukra a szépség válik a legfontosabbá és ezért mindenre hajlandóak. Leginkább azok válnak a soványság kultuszának áldozatává, akik számára rendkívül fontos a kinézet. Az utóbbi időben növekszik az anorexiás fiúk száma is, igaz, mindössze a betegek 5%-át teszik ki. Elsősorban az aktív sportolással felhagyó fiúkra jellemző, akik ezzel az extrém megoldással próbálják megőrizni testsúlyukat. 
A koplalás következtében a beteg először megszabadul a testén lévő zsírszövettől, amit a belső, szemmel nem látható zsír elvesztése követ. Mivel a szervezet nem jut tápanyaghoz, önmagából „eszik”. Először a kevésbé fontos részeket, a végtagok izmait dolgozza fel tápanyaggá, de idővel a belső izmok is sorra kerülnek. Eltűnik a szívet védő izom és a többi belső szerv is elveszíti támaszát. Állandó hasfájás lép fel, nem működik az emésztő- és a kiválasztórendszer. A legyengült szív könnyen felmondhatja a szolgálatot! 

Az anorexia tünetei:
-az anorexiások félnek az elhízástól, és még akkor is fogyni szeretnének, ha csontsoványak
-vegetáriánus vagy vegán ételeket fogyasztanak
-turkálnak az ételben, kis darabokra metélik fel, de szinte semmit sem esznek belőle
-az anorexia tünetei közé tartozik a hajhullás, a fokozott szőrösödés, töredező körmök, száraz, hámló bőr, dagadt boka, csontritkulás, az idegrendszer rendellenességei, agysorvadás, rendszertelen menstruáció vagy a menstruáció teljes kimaradása, ezért minimális a teherbeesés illetve egy baba kihordásának valószínűsége. 


Míg egy anorexiás beteget könnyű felismerni, addig a bulimia évekig is elhúzódhat, a beteg sokáig titokban tudja tartani egészségi problémáját. A bulimia a tizennyolc fölöttiek betegsége, a „nagy zabálások” (farkasétvágy) és a bűntudat következtében kiváltott hányások váltakozása jellemzi. Eleinte a hányás egyfajta öntisztító rendszerként működik. A magukba tömött irdatlan mennyiségű ételtől az érintettek rosszul érzik magukat, ezért igyekeznek minél hamarabb megszabadulni tőle és kihányják. Aztán rájönnek, hogy így bármennyit ehetnek, nem fognak elhízni. 
De mivel rövid időn belül újra éhesek lesznek, újra falni kezdenek, de félvén az elhízástól, újra kihányják az ételt. Fokozatosan egy ördögi körbe kerülnek, amiből nem tudnak szabadulni. Az életmódjuk következtében kialakuló egészségi problémák mellett nagyon veszélyes a lelki teher: elviselhetetlen lesz számukra az élet. Félnek társaságba járni, mert azt hiszik, mindenki látja rajtuk a problémájukat. Szociálisan elkülönülnek, nem járnak dolgozni, emberek közé, magukba fordulnak, depresszióssá válnak. 
És közben esznek és hánynak, esznek és hánynak. Nem tudják, mihez kezdjenek az életükkel, elveszítik kapcsolataikat, partnerüket. A bulimia miatt családok bomlanak fel és szegényednek el, hiszen a beteg mindent pénzt feleszik. 
A bulimiásokat az a veszély fenyegeti, hogy a gyomruk egyszer csak nem bírja a hűtőnyi ételek gyors felfalását, és szétfakad. 

A bulimia tünetei:
-a bulimiások elégedetlenek a súlyukkal, ezért fokozott figyelmet fordítanak az étkezésre, a diétára, súlyukra és külalakjukra,
-súlyuk alacsonyabb a normálisnál, de változó,
-gyakran bevörösödnek a fogaik, mert a gyakori hányások miatt a gyomorsav károsítja a fogzománcot,
-gyakran fáj a torkuk, a gyomruk, a gyakori hányások következtében károsodik a nyelőcső, izomfájdalom, idegkimerültség és rendszertelen menstruáció jellemzi őket. 


Az étkezési zavarokkal küszködőket nagyon nehéz szakemberhez juttatni, mert az érintettek ritkán szembesülnek betegségük tényével. Ők egészséges életmódnak látják saját életstílusukat. Csak akkor fordulnak orvoshoz, ha az étkezési zavarok következtében testi vagy pszichiátriai problémák merülnek fel. A gyógyításnál fontos, hogy időben (minél korábban) kapjanak segítséget, fontos a megfelelő étrend kialakítása, valamint az, hogy milyen tempóban történik a testsúly visszaszerzése.

Bevált gyógymód a csoport- és a családterápia, a testképzavarral történő kezelés (video segítségével saját testének visszanézése), találkozások egy gyógyult beteggel. És mivel az anorexiások és bulimiások fokozottan fogékonyak mindarra, ami kívülről jön, gyógyításukban sokat segíthet az aktív éber hipnózis. 
Az érintettek fele gyógyul ki teljesen a betegségéből, harminc százalékuk visszaeső, sokaknál különböző betegségek, patológiai elváltozások lépnek fel és sajnos közel tíz százalékuk belehal a betegségek káros következményeibe. 

RIPORT:
Beszélgetés egy anorexiás és egy bulimiás lánnyal.

Líviával egy szenvedélybetegségekről tartott előadáson futottam össze: a 195 centiméter magassága ellenére csupán 46 kilót nyomó lányt elrettentő példaként állították a jelenlévők elé.

-25 éves gyógyulófélben lévő anorexiás vagyok – mutatkozott be. -- Hogy mit jelent az, hogy gyógyulófélben lévő? Hát, igyekszem minden nap enni valamit. Van, hogy sikerül, de bevallom, nem mindig. De most már legalább jól érzem magam, sőt, minden plusz kilóval jobban. Kezdem felfedezni az élet örömeit, végre tudom, mivel szeretnék foglalkozni. Igyekszem bepótolni mindazt, amit az utóbbi hat év alatt elszalasztottam. Olyan, mintha évekig tartó kómából ébredtem volna fel! Fél éve kerültem egy gondos szakemberhez, akinek sikerült végre ráébresztenie arra, hogy ha továbbra is így folytatom, meghalhatok.

-Hogyan indul egy anorexiás „karrierje”? Hány éves korodban és hogyan kezdődött a betegség?

-Vidéki értelmiségi családban nőttem fel, és az ottani prűd viszonyok között nem volt szokás beszélni a testiségről. Azt sem mertem elmondani senkinek, hogy a nénikém férje gyakran letapizott meg a szoknyám alá nyúlkált. Tovább nem merészkedett, de így is eléggé féltem tőle, kerültem, ahogy csak tudtam! Megkönnyebbülés volt számomra, amikor középiskolásként kollégista lettem és csak a hétvégéket töltöttem otthon. Nem voltam csúnya lány, a bácsinak is ezért akadhatott meg rajtam a szeme. De az említett okok miatt nem nagyon szerettem a testemet, sokáig a fiúk simogatásait sem tűrtem. Az önsanyargatáshoz még hozzásegített, hogy az osztálytársnőim versenyt diétáztak egymással, káposztaleves-kúra, almakúra, rizskúra, vércsoport diéta, léböjt és még más egyéb esztelenségek követték egymást. Én is kipróbáltam szinte mindent, mígnem eljutottam a felismerésig, hogy csak attól nem hízom, amit nem eszem meg. Szép lassan elmaradt a vacsora, majd az uzsonna, öt óra után már semmit nem ettem. Uszodába és sportkörre jártam, hullottak a kilók rendesen. Érettségire már megszabadultam az amúgy sem nagy fenekemtől és melltartóra sem kellett költenem. Aztán főiskolás lettem és próbáltam valahogy kiegészíteni a zsebpénzemet. Barátnőm azt ajánlotta, hogy próbálkozzam modellügynökségeknél.

-Hogyan néztél ki akkoriban?

-Ötvenkét kilós, magas, hosszú fekete hajú lány voltam arányos arccal, jól mutattam a bemutatókon és a fotósok is kedveltek. De amikor leszerződtem az ügynökséghez, a szerződésben benne volt, hogy legalább öt kilót kell fogynom. Kövér vagyok, mondogattam magamnak, miközben a tükör előtt alaposan feltérképeztem a testem. A régi jól bevált módszerhez folyamodtam: vacsorára már úgyse ettem semmit, elhagytam hát az ebédet és lassan-lassan a reggeli is kimaradt. De ezek nem olyan szokványos étkezések voltak. Nem rántott húst és szalmakrumplit ettem, hanem párolt vagy nyers zöldséget, egy darab kétszersültet. Ezeket cseréltem fel napi majd később heti egy diétás kólára. Rendszeresen futottam és úsztam, ami annyira kifárasztotta alultáplált testemet, hogy már nyolckor beájultam az ágyba. Barátom próbált kirángatni, de engem akkor már senki és semmi nem érdekelt, csak a súlyom. Tanulmányaimat abbahagytam és a sok visszautasítás után barátom is elhagyott. Az az igazság, hogy akkoriban ez nem is nagyon zavart, önmagammal voltam elfoglalva. A szex sem hiányzott, idejét sem tudom, mikor volt utoljára menstruációm. De a ledobott kilók meghozták az eredményt: egyéves hollandiai szerződést kaptam.

-Láttam egy akkori divatfotót rólad: olyannak látszol oldalról, mint egy keskeny deszka!

-Sikerült „letornáznom” magam 40 kilóra! A szerződésben benne volt, hogy kötelező számomra heti négyszer két óra edzés. De ezt egyetlen alkalommal sem tudtam végigcsinálni: egyetlen súlyt sem tudtam felemelni sem kézzel, sem lábbal, húsz perc kerékpározás után pedig összeestem. Eltiltottak hát az edzésektől, de azt nem mondták, hogy orvoshoz kellene mennem. Négy hónapot lehettem kint, amikor eljött anyám látogatóba. Meglátott és a látványtól majdnem összeesett. Bement az ügynökségre, jól lekiabálta a főnököt, összecsomagolta a holmimat és hazavitt. De ő meg az otthoni orvosok nem nagyon tudtak segíteni, megpróbált hát felkutatni egy hozzáértő szakembert. Klinikára kerültem, ahol végre sikerült szembesülnöm az állapotommal. Az agyamig már eljutott, hogy ez így nem jó, de a testem azért még gyakran tiltakozik. Hosszú és kemény a gyógyulás folyamata, de elhatároztam, hogy végigcsinálom!

-Hogyan érezted magad akkor, és hogy vagy most?

-Negyven kilóm ellenére is kövérnek láttam magam, ezért semmi sem tudott eltéríteni a koplalástól. Éhséget akkor már egyáltalán nem éreztem, de gyakran összeestem, csomókban hullott a hajam és a nyári melegek ellenére nagyon fáztam. Felvehettem bármit, akár a téli bundámat is, akkor sem múlt el. Mintha belül, a csontjaimban éreztem volna! Most az fáj a legjobban, hogy anyámon kívül senkim nem maradt. Barátokra nem volt időm, de nem is igényeltem őket. Nem jártam sehova, mert ott enni és inni kellett volna, azt pedig nekem nem lehetett. 


Edina a másik végletet képviseli: képtelen volt ellenállni az ételnek, de mivel karcsúságához is ragaszkodott, a hányás mellett döntött. Ő két éve bulimiás.

-Eleinte csak elvétve hánytattam magam, egy-egy kiadós ünnepi ebéd vagy vacsora után. Aztán egyre gyakrabban, és mivel mindig üres volt a hasam, állandóan éhes voltam. Kinyitottam reggel a szemem, és máris az járt a fejemben, hogy mikor és mit fogok enni. Ez így ment egész nap! Amikor ételhez jutottam, percek alatt felfaltam mindent. Képes voltam öt perc alatt megenni akár három tepsi kalácsot, lepényt, rétest. A hatalmas mennyiségű felzabált étel szinte szétfeszítette a hasamat, engem pedig mardosni kezdett a bűntudat, hogy megint gyenge voltam. Utáltam magam és gyorsan meg akartam szabadulni a fájdalomtól. Megittam pár pohár vizet, hogy biztos legyek abban, minden kijön belőlem, majd a kagyló fölé hajoltam és ledugtam két ujjamat a torkomon. A legszörnyűbb talán az, hogy a végén már sehova nem jártam, annyira féltem magamtól. 
Megesett ugyanis, hogy vásárolni mentem egy szupermarketbe, és amikor megéreztem a frissen sült péksütemények illatát, elborult az agyam. Ott helyben vagy harminc darabot tömtem magamba. Mindenki engem nézett! De anyagiakkal nem bírtam ezt a „luxust”: szinte az egész fizetésemet fölettem és lehúztam a vécén. Az üzletekben a polcok között sétálgatva lopva tömtem magamba az elcsent ételt, a munkahelyemen kiloptam a hűtőből a kollégáim szendvicseit. Már nem érdekeltek a barátok, a fiúk sem, csak érdekből tartottam ki egyik-másik mellett. Házibulik, születésnapok, bálok tartották bennem a lelket, de a vacsorameghívásokat sorra visszautasítottam. Mi lesz, ha ott sem tudom visszafogni magam, és nekiesek az asztalszomszédaim tányérjának? 
Akkor tértem kicsit észhez, amikor a főbérlőm kitett az utcára, mert már több hónapja nem fizettem a lakbért. Nem volt miből, hiszen mindenemet fölettem. Hazaköltöztem a szüleimhez, akik előtt nem lehetett sokáig titkolni az állapotomat. Az este folyamán teljesen kiürített hűtő magáért beszélt. Pszichiátriai intézetben voltam, ahol megtanítottak a rendszeres és ésszerű táplálkozásra. Most már csak rajtam múlik, hogy mennyire tudok megálljt parancsolni magamnak. 

Bernád Emese

Hozzászólások:

Megjegyzés küldése

 
A szavak ablakok vagy falak?! © Copyright 2010 | Design By Gothic Darkness |